Tačno na vreme, svoj deo nastupa započela je Helen Money. Objasnila je tok nastupa i
zahvalila se publici i organizatoru na prilici da svira ovde. Dok pravi prve
pokrete gudalom i proizvodi prve zvuke, pušta da joj kosa padne preko lica; kao
da namerno izostavlja svoj lik sa scene da bi skrenula pažnju na priče koje
svira.
Iako se njen reperotar sastoji od zaista različitih pesama –
od minimalističkih, sa violončelom koji prati sopstveni diskretni loop, do onih u koje se uključuju
nasnimljeni gromki metaloidni bubnjevi – većina kompozicija ima specifičnu
strukturu, naraciju. Kao kada se u izvornim bajkama posle kratkog uvoda dogodi
tragedija koja preokreće tok priče, melodija koja se pojavljuje na početku
pesme ubrzo se ruši pod naletom distorzije. Tu počinje njena borba da pobegne
disonanci koja je u notu prati i sve je jača i glasnija; na trenutak se čini da
osluškujemo borbu na život i smrt između grabljivice i plena. Distortirani i
disonantni duboki tonovi oslikavaju odjek urušavanja čoveka. Njegovog pada,
koji može doneti pogrešan korak, zla kob, kriza ili jedan pogled. Sve to je
jedno; lični padovi i biblijski Pad su jedno, kao što su jedinstveni svi intenzivni
tonovi Heleninog gudanja.
Ipak, harmonija pokušava da preživi i pobegne, kao što i u
najvećoj ljudskoj tami tračak svetlosti tinja i pokušava da se probije iz
čoveka, da prevagne. A makar u Heleninim kompozicijama, ta agonija borbe je ono
najlepše.
Posle 40ak minuta, pozdravljena gromkim aplauzom, na scenu
je kročila i Jarboe.
***
I dalje ne mogu to sebi potpuno da objasnim, ali činjenica
je da sam do pre bukvalno nedelju dana ignorisala Jarboe i njeno samostalno
stvaralaštvo posle Swansa. Iako pre njenog dolaska u Swanse oni za mene
praktično ne postoje; iako su mi omiljeni albumi oni na kojima ona ima veoma
ozbiljan udeo, a neke od omiljenih pesama upravo one u njenom izvođenju. Uprkos
tome što sam mesecima znala da dolazi, nisam čak ni blagovremeno preslušala EPsa Helen Money, koji su promovisale na ovoj turneji. Uprkos tome što obožavam
violončelo.
Sve to uopšte, uopšte nije ličilo na mene. Nešto nije bilo u
redu, nešto dublje.
Moje neobično ponašanje bilo je zapravo ostatak davno
usvojenog pogleda na svet i dugocarujućih strahova. Plašile su me žene kao što je Jarboe, ili ono što sam zamislila da ona
jeste. Plašila me je njihova razuzdana kosa i njihova sposobnost da urlaju. Žene
poput nje su me napadale u snovima, ili možda čak i gore - tlačile, ponižavale,
figurativno štrojile muške snevne figure, na čijoj je strani moj sanjački ego
uvek bio.
Jarboe svojom pojavom i načinom pevanja prosto budi sliku
arhetipa mračne, senovite strane ženskosti, kako je Jung to definsao, „ljubavne i strašne majke“. Povezana sa
zemljom i misterijom stvaranja, strastvena ali preka, roditeljka i
uništiteljka. I sam Michael Gira je
svojevremeno prepoznao taj aspekt svoje tadašnje partnerke: u jednom davnom intervjuu,
komentarišući naziv albuma The Great
Annihilator i pesmu Mother/Father,
Gira kaže: „Sort of idealized her (Jarboe)
as a sort of archetype whenever I write words for her to sing. I look at her as
this creative Mother and destructive force“.
Jedini način da pripitomim ono što je za mene Jarboe
predstavljala (i tako nezastrašeno uživam u njenim Swans pesmama) bio je da je doživim
kao puko oruđe u Girinim rukama. Tako je bila „pod kontrolom“.
Sada mi je teško da oprostim sebi zbog toga. Ali na moju
neizmernu radost, na vreme sam preslušala fantastični EP, sa jednom od
najlepših i najdelikatnijih pesama od svih koje sam u poslednje vreme čula – Truth. U narednim danima, put ka
beogradskom nastupu se sudbonosno otvorio.
***
U prve tonove Istine,
kojom je otpočela svoj nastup, Jarboe ulazi pomalo stidljivo, ranjivo čak, kao
da je slučajno nabasala na sopstvenu bolnu pesmu. Međutim, njene bose noge brzo
uspostavljaju sigurnu vezu sa tlom i njen pogled, ruke i glas se podižu. Glas
koji se probija do srži kostiju. Taj glas.
Ni među ljudima ni među bogovima stvari nisu proste i jednodimenzionalne.
Upravo kroz prve dve, nežnije numere, spoznajem onu stranu Jarboe za koju sam
bila slepa sve ove godine: kreativnu, ljubavnu
ženu. Dok osećajno i ganuto peva pesmu
svom ocu („A Song for My Father“), sa pogledom uzdignutim ka nebu i vetru
koji tamo prebiva, ona mnogo podseća na mudru i časnu Atinu, rođenu iz glave
svog oca Zevsa, nego na Kali koja glave odseca (a ako poslušate ovaj intervju,
svhatićete da je ta asocijacija nije tako besmislena kao što na prvi pogled
može da deluje).
Za razliku od diskretne Helen Money, sama Džarboina pojava
je priča za sebe. Njeno telo govori skoro koliko i njen glas. Čini se kao da je
njeno rano klasično (opersko) muzičko obrazovanje u zrelosti dobilo svoje
mesto, što se vidi kroz dozu teatralnosti njenom nastupu. No ključna razlika u
odnosu na klasični teatar je to što ona svoje nastupe nije naučila da glumi;
ona ih provodi iz sebe, živi i oživljava ih, iznutra ka spolja.
U stvari, nije baš zahvalno odvojeno analizirati njenu
pojavu i njen glas, jer Jarboe i njen glas su jedno. Neverovatno je koliko
moćno zvuči i posle tri nedelje naporne turneje. U nastupu je postojala
određena gradacija, pa su prve dve nežne i tihe pesme pratile one nešto energičnije,
da bi kulminacija prirodno došla sa krajem i pomenutom pesmom Swansa - Mother/Father. Tada se Glas u istom
trenutku uzdigao do Meseca i spustio do same užarene utrobe Zemlje, slikajući
vezu između rađanja i stvaranja o kojoj je govorio Gira. To što se Jarboe „ne
kida“ kroz čitavu pesmu kao u mladosti na albumu, daje izvođenju još veću moć,
jer iz svakog tišeg-nego-što-ga-znamo glasa izbija subliminalna energija. U
trenutku kada je poslednje „Ride!“
doslovce izurlalo iz njenog grla, osetila sam širenje i bol, istinu da je
grudni koš čoveka previše mali za sve ono što sadrži.
Helen i Jarboe su savršen par na sceni. Pogrešno bi bilo
pomisliti da Džarboina pojava Helen čini neprimetnom. Njen violončelo je bilo
ključni sastojak svake izvedene pesme koliko i Džarboin glas i teško da mogu da
zamislim savršeniju saradnju od ove. Retka je i dragocena takva sinergija, kao
što je i prilika da budete uvučeni u nju, kao i da mnoge zaboravljene, senovite
stvari budu izvučene iz duše.
***
Moram da pohvalim i odličnu organizaciju koncerta. Jer
doživljaj ne bi bio ni blizu ovakav da nije organizovano sedenje u galeriji,
kao što su u prošlosti dokazali razni nastupi tihih izvođača u donjoj sali. Sedeći
koncerti uteruju pristojnost u ljude. Više im nije tako privlačno da čavrljaju,
u mraku je teško čak i smotati pljugu, a vrlo lako razbiti čašu. Pun pogodak za
sve koji su zapravo došli da slušaju koncert. Oni koji su hteli da izbleje i tako se verovatno nisu
pojavili. Na sve to još dodajte tačnu satnicu i pristojan zvuk. Šta čovek više
da poželi. Istina je da je koncert bio kratak, ali kao što je već drugi autor
primetio, možda bi teško bilo izdržati više. Naboj i intenzitet se ne mere
minutima, već svakim grčem mišića i svakim bljeskom ljubavi strašne.
A ja sam, zahvaljujući otkrivanju i raskrinkavanju sebe,
nanovo otkrila i Jarboe, da bi mi ona zajedno sa Helen, sinoć pomogla da još
dublje shvatim i osetim sve i nas.
Hvala joj na tome.
Krug se zatvorio.
Preporuke za čitanje dok slušate Helen i Jarboe:
- K.G. Jung, „Arhetipovi i kolektivno nesvesno“, Atos, 2003.
- Marion Woodman, „Porok savršenosti“, Fedon, 2010.
ZELIM OVIM PUTEM DA SE ZAHVALIM ZENI DAMI I KRALJICI KOJA MI USPESNO SKINULA UROK I MAGIJU.
ReplyDeleteSVE VIDOVNJAKE SAM ZVALA ALI BEZUSPESNO OVA KRALJICA JE ZAKON ZA SVE..+381611047085 VIBER WCP POZOVITE JE I UVERITE SE U NJENE MOCI